Radboudumc – Online Ontdekdagen

Op zaterdag 17 en zondag 18 oktober 2020 vonden de Online Ontdekdagen van het Radboudumc plaats. Iedereen met interesse in de zorg, het onderwijs of de wetenschap kon dit weekend een kijkje nemen in het ziekenhuis. Samen met het Radboudumc, verzorgde Gloedcommunicatie online campagnes waarmee geïnteresseerden werden gemotiveerd om deel te nemen aan de Online Ontdekdagen. Het resultaat? Een zeer geslaagde eerste online editie met ruim 3000 enthousiaste live bezoekers.

Creatief concept

De Online Ontdekdagen stonden in het teken van innovatie en impact. Deelthema’s die onder andere terugkwamen tijdens het event: de toekomst van de zorg, het coronavirus en ‘gezond zijn en blijven’. Deze thema’s kwamen aan bod in verschillende vormen:

  • Leren: minicolleges;
  • Rondkijken: virtuele tours en 360 graden foto’s;
  • Kinderprogramma;
  • Interactieve quizzen.

In het creatief concept van de campagnes zijn de doelgroepen verbijzonderd in visuals die ‘gewone mensen’ met ‘gewone vragen’ aan de hand van de thema’s laten zien. Vragen die uitnodigen en mensen welkom heten. 

Strategie

In de campagnematige werving is gekozen voor een volledige online campagne via meerdere kanalen. Kosteneffectief - maar ook met enig risico om geen offline middelen in te zetten die zouden kunnen helpen om meer traffic te genereren. De keuze heeft goed uitgepakt, mede omdat het Radboudumc zelf al een behoorlijk organisch bereik heeft.

Uitwerking

De thema’s zijn verwerkt in de promotie van de Online Ontdekdagen; zo ontwierp Gloedcommunicatie de banners die verschillende doelgroepen moesten triggeren om richting de landingspagina te gaan en vervolgens op 17 en 18 oktober het ziekenhuis virtueel te bezoeken. Op de banners, die werden verwerkt in zowel betaalde als organische social media berichten, stonden vragen die te maken hadden met de thema’s:

  • ‘Wat gebeurt er in je lichaam als je corona krijgt?’
  • ‘Gaan robots en computers de dokter vervangen?’
  • ‘Hoe ziet de zorg van de toekomst eruit?’
  • ‘Is een gezonde leefstijl beter dan medicijnen slikken?’

Het doel van deze vragen was om de doelgroep nieuwsgierig genoeg te maken om hen op de advertentie te laten klikken. Dat was de gewenste ‘conversie’. Deze actie bracht de bezoeker naar de landingspagina van de Online Ontdekdagen, waar weer nieuwe triggers en informatie motiveerden om live mee te kijken naar het event.

Proces & resultaat

Het Radboudumc en Gloedcommunicatie verzorgden samen de social media campagnes via LinkedIn en Facebook om de diverse doelgroepen te bereiken. Gloedcommunicatie had hierin een begeleidende en ondersteunende rol, die begon met het geven van een korte social media marketing training. De ontworpen banners werden als onderdeel van de social media strategie van het Radboudumc ingezet en tegelijk verwerkt in een betaalde campagne. Deze campagne leverde een mooie bijdrage met:

  • Een totaal bereik van ruim 70.000 mensen op Facebook en 21.000 op LinkedIn.
  • Ruim 4.500 klikken op advertenties die direct naar de landingspagina van de Online Ontdekdagen leidden.

Uiteindelijk resulteerde een mooie samenwerking en doordachte aanpak in 3.275 bezoekers die live tijdens het weekend van 17 en 18 oktober meekeken. Daarnaast werd in de eerste week na de Online Ontdekdagen de website nog steeds vaak bezocht, dankzij een geslaagde crossmediale campagne én een succesvolle editie van de Online Ontdekdagen, georganiseerd door het Radboudumc.