Geef je passie door

Het lerarentekort is helaas nog altijd voelbaar in het voortgezet onderwijs. De Radboud Docenten Academie wil hier verandering in brengen door meer nieuwe studenten aan te trekken die later als docent het verschil gaan maken. Hiervoor ontwikkelde Gloedcommunicatie de campagne ‘Geef je passie door’. En met succes: de campagne zorgde voor 190 nieuwe studenten, bijna de helft meer dan vorig jaar.

Radboud Docenten Academie

De Radboud Docenten Academie biedt docentenopleidingen voor verschillende vakken in samenwerking met de faculteiten van de Radboud Universiteit en middelbare scholen in de omgeving. Met het volgen van een docentenopleiding leren studenten hun passie en kennis door te geven aan anderen.

Van student tot docent

De Radboud Docenten Academie wilde potentiële studenten laten zien wat het betekent om voor de klas te staan en hoe de opleiding tot docent eruit ziet. Daarbij hoorden een aantal concrete doelen:

  • Meer naamsbekendheid van de educatieve opleidingen;
  • Informatie delen over de inhoud van de opleidingen;
  • Enthousiasmeren en motiveren van nieuwe studenten;
  • Aanzetten tot aanmelden voor open dagen, proefstudeerdagen en de opleiding.

Online aanpak

Gloedcommunicatie rolde een online strategie voor vier maanden uit die heeft bijgedragen om de doelen voor de Radboud Docenten Academie te halen. We ontwikkelden hiervoor een crossmediale online campagne.

  • Landingpage voor de éénjarige educatieve master: www.geefjepassiedoor.nl;
  • Online campagnes voor aanmeldingen voor (online) open dagen en voor de opleiding:
    • Online zoek- en displaycampagnes in Google Ads;
    • Social media campagnes op Facebook en Instagram;
  • YouTube video in samenwerking met Filmdok: over twee oud-studenten van de Radboud Docenten Academie die nu in het voortgezet onderwijs voor de klas staan.

Snel schakelen met de komst van de coronacrisis

De komst van de coronacrisis vroeg om snel te schakelen en veel bij te sturen. Studenten konden zich dit jaar tot en met 31 mei inschrijven voor een studie. Om deze verlenging bekend te maken, hebben we de inhoud van de gehele campagne tussentijds aangepast. Dit zorgde voor een nog groter bereik van de campagne. We hebben studenten met de campagne tot de laatste dag bereikt en van informatie voorzien. Ook tijdens deze periode bleven de resultaten gelijk aan voorgaande maanden.

Een succesvolle campagne

Deze resultaten zijn onder andere behaald gedurende de online campagne:

  • Bereik van 650.513 studenten;
  • 10.220 klikken op advertenties;
  • 1.138 bezoekers op de Geefjepassiedoor pagina.

Na een fijne samenwerking en succesvolle online campagne, hebben 190 studenten zich aangemeld om één van deze opleidingen tot docent te volgen. Ten opzichte van vorig jaar (in totaal 130 studenten), is dit een mooi resultaat. We zijn er samen met de Radboud Docenten Academie in geslaagd om meer enthousiastelingen de opleiding tot docent te laten volgen.