Zo Magazine: verbinden van medewerkers en organisatie

Hoe betrek je meer dan 2.000 medewerkers bij wie je bent en wat je doet? Zeker als het merendeel van hen niet achter een bureau zit en verspreid over heel Nederland werkt. PreZero zet hiervoor een personeelsblad in dat samen met Gloedcommunicatie wordt gemaakt. Een lezersonderzoek wees uit dat het blad goed gewaardeerd wordt door de medewerkers. Ondanks dit mooie resultaat voerden we toch enkele aanpassingen door. Want elk blad heeft om de zoveel tijd een opfrissing nodig.

Aanjager van innovatie

PreZero is een recycling- en afvalverwerkingbedrijf. Het is de internationale milieudivisie van de Schwarz Group, eigenaar van de retailketens Lidl en Kaufland. PreZero zamelt afval in, sorteert en verwerkt het, en maakt er ook nieuwe materialen van. Het bedrijf is aanjager van innovatieve oplossingen.

Proef op de som

Halfweg 2021 restyleden we het persooneelsblad en voerden we onder meer de nieuwe huisstijl van PreZero door. Een jaar later namen we met een lezersonderzoek de proef op de som. Uit de resultaten blijkt dat we op de goede weg zijn. Het blad voorziet in een duidelijke behoefte van de medewerkers. Zo Magazine wordt goed gewaardeerd en goed gelezen. De resultaten van het lezersonderzoek nodigden uit om het blad onveranderd te houden. Maar dat is nooit een goed idee. Elk blad heeft op zijn minst tweejaarlijks een opfrissing nodig. Dus haalden we de ladders en verfkwasten weer tevoorschijn.

Opfrissing

We trapten af met een brainstorm tussen de bladenmakers van Gloedcommunicatie en de afdeling communicatie van PreZero. Een van de belangrijkste beslissingen was om het coverthema te veranderen in ‘trots op mijn werk’. Dat bood de vormgevers van Gloedcommunicatie de kans om met een geheel nieuw coverontwerp te komen. Op deze manier kan niemand om de lichte restyling heen. Van onze best scorende rubrieken bleven we ver, sommige rubrieken tweakten we een beetje, en weer andere vonden we uitgespeeld en toe aan vervanging. Het resultaat is volgens ons een magazine dat nog beter aansluit bij bedrijf en medewerkers.

Vier pijlers

Veel van de bladformule van Zo Magazine is onveranderd gebleven. Ze rust nog altijd op vier doelen: informeren, loyaliteit, verbinding en waardering. En vier bladpijlers: werken aan een duurzame toekomst, veilig, gezond en goed aan het werk, samen de schouders eronder, en wie zijn wij, wie ben jij. Zo maken we belangrijke zaken zichtbaar, identificeren de medewerkers zich met de opgave en ambitie van PreZero, voelen ze zich verbonden met collega’s uit andere regio’s en andere afdelingen, maar vooral ook trots en gewaardeerd.

 

Beeld: spannend en stoer

De vormgeving van Zo Magazine is helder, fris en persoonlijk. Geheel in de huisstijl en de kleuren van PreZero. Zo is het beeld spannend en stoer. Waarbij we kiezen voor bijzondere standpunten, lucht en licht, en ‘echte mensen in echte situaties’.

Lotje de Laat (senior adviseur interne communicatie): “Dat Gloed veel ervaring heeft in het maken van bladen was ons al snel duidelijk. In korte tijd stond er een creatieve toegankelijke bladformule die mooi aansluit bij onze strategische interne communicatiedoelen. Daarbij heeft Gloed goed rekening gehouden met de verschillen tussen onze collega's. Ons blad biedt voor elk wat wils. Ook qua vormgeving zit er veel expertise bij Gloed. Onze huisstijl is op frisse wijze doorgevoerd in ons blad.”

Gloedcommunicatie is sterk in het verzorgen van personeelsbladen en relatiemagazines. Zowel in druk als digitaal. Van een ijzersterke en boeiende inhoud tot een vormgeving die prikkelt en tot de verbeelding spreekt.

 

Monique C

Meer weten?

Bel of mail Monique!

Monique Coffeng
creatief directeur
024 - 381 6874
moniquecoffeng@gloedcommunicatie.nl

Ed

Meer weten?

Bel of mail Ed!

Ed Coumans
senior bladmanager | eindredacteur
024 - 381 6871
edcoumans@gloedcommunicatie.nl