Personeelsblad: de ideale verbinder in de organisatie

Ed Ed Coumans 01-03-2024

Thuiswerkende medewerkers en een krappe arbeidsmarkt. Boks daar maar eens tegenop als organisatie. Zo moeilijk is het echter niet om uit de touwen te blijven. Met een personeelsblad heb je een ideaal middel om verbinding te creëren met én tussen je medewerkers. Of ze nu thuis werken, op verschillende locaties in het land of over de landsgrenzen heen. Omgekeerd word je zonder meer beloond met een hechte loyaliteit. Maar een magazine doet meer: het informeert, inspireert en vermaakt.

Waarom een personeelsblad?

Het is niet vreemd dat opnieuw meer organisaties voor een personeelsblad kiezen. Het biedt namelijk enkele interessante voordelen:

  • medewerkers houd je betrokken bij het bedrijf
  • medewerkers blijven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • je vergroot de loyaliteit van medewerkers met de organisatie
  • je vergroot de waardering bij medewerkers
    je inspireert medewerkers
  • het magazine draagt bij aan efficiëntere organisatie
  • het vergroot onderling begrip

Een personeelsblad is populair

Uit recent onderzoek blijkt dat een goed gemaakt personeelsblad echt scoort bij medewerkers. Het merendeel van de ondervraagden vindt hun medewerkersmagazine leuk en leerzaam om te lezen. Verder ontvangt het overgrote deel van de medewerkers het personeelsblad graag in papieren vorm én op hun huisadres. Dit heeft als voordeel dat ook het thuisfront meer betrokken raakt.

Hoe zorg je dat je scoort?

Er zijn veel eisen waar een goed magazine aan moet voldoen. Maar een paar mooie voorzetten willen we je niet onthouden.

  • Zorg dat de redactie weet wat er leeft en speelt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te zorgen dat je ‘correspondenten’ hebt tot in alle uithoeken van de organisatie.
  • Wees geloofwaardig! Doe niet aan oppimpen en stel de situatie niet rooskleuriger voor dan ze is. Ga breedgedragen kritiek ook niet uit de weg. Alleen dan verwerf je als blad autoriteit.
  • Schrijf toegankelijk, afgestemd op het niveau van de lezers. Dit blijft echter altijd een balanceeract tussen begrijpelijk schrijven voor álle lezers en zorgen dat mensen niet afhaken, omdat ze de tekst te infantiel vinden of, aan de andere kant, geen idee hebben waarover het gaat.
  • Cadeautjes werken altijd goed. Laat je lezers bijvoorbeeld een prijs winnen, iets gratis krijgen, ergens met korting aan kunnen deelnemen. Het cadeau moet wel geen niemendalletje zijn. En het is goed als je cadeaus over een jaar tijd interessant zijn voor een groot deel van het personeel.
  • Humor, altijd en zeker ook hier. Bijvoorbeeld een strip, maar dan wel gemaakt door een goede striptekenaar.

Waarom hebben mensen een voorkeur voor papier?

Niet iedereen doet dat, maar veel mensen worden overvoerd met digitale berichten. Veel belandt ongelezen in de virtuele prullenbak. Bij een papieren magazine werkt dat anders. Een gedrukt magazine voel je tussen je vingers, je ruikt de drukinkt, je beleeft het blad als het ware. Daarentegen is een digitaal magazine weggestopt achter kil glas, het ligt in een vitrine. No touch! Zodoende wekken papieren magazines meer vertrouwen op en stralen ze autoriteit uit. Mede daardoor is het sinds enkele jaren weer de trend om voor een gedrukt magazine te kiezen.

Ed

Meer weten?

Bel of mail Ed!

Ed Coumans
senior bladmanager | eindredacteur
024 - 381 6871
edcoumans@gloedcommunicatie.nl