Opvallen in Google: 4 slimme tips

Aniek Aniek Haenen 27-02-2023

Opvallen in Google. Een enorme uitdaging in een wereld waarin miljarden websites met elkaar concurreren. Iedereen wil aandacht, verkeer én natuurlijk conversies. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw organisatie de eerste plek in Google bereikt? Zet de eerste stappen met onze vier tips voor organisch zoekverkeer.

Scoor met zoekwoorden

Door slim gebruik te maken van zoekwoorden in jouw teksten, zorg je ervoor dat jouw website als een lichtpuntje opduikt in de overweldigende zoekresultaten van een zoekmachine. Hierdoor trek je de aandacht en nodig je mensen uit om een bezoek te brengen aan jouw website. Maar welke zoekwoorden gebruik je precies? Dat wordt duidelijk door een simpel of uitgebreid zoekwoordenonderzoek, met behulp van bijvoorbeeld KWFinder. Maar ook met gratis tools zoals Google Ads Zoekwoordplanner, AnswerThePublic en Google Zoekmachine kun je ver komen.

Zorg voor een goede structuur

Niet alleen je bezoekers, maar ook zoekmachines houden van duidelijke en gerichte inhoud op een website. Daarom is een goede websitestructuur belangrijk. Door deze structuur kan de zoekmachine eenvoudiger indexeren en categoriseren wat zorgt voor een hoge vindbaarheid en meer verkeer op je website. Daarentegen kan een slechte of onduidelijke structuur er juist toe leiden dat zoekmachines jouw site als minder relevant beschouwen en dus een lagere positie geven in de zoekresultaten.

Tip:
Maak gebruik van heldere koppen, sub koppen en interne links op jouw website om de structuur te verbeteren. Vergeet ook niet om de zoekwoorden die je hebt gekozen toe te voegen aan je koppen.

Gebruik alt-tekst voor afbeeldingen

Alt-teksten, wat zijn dat? Een alt-tekst is een beschrijving die je geeft aan een afbeelding op jouw website. Neem als voorbeeld een zorginstantie die een website heeft waarop zij sfeerfoto's plaatsen. Een goede alt-tekst kan zijn: "Medewerker-X met glimlachende patiënt in rolstoel". Een goede alt-tekst geeft een duidelijke omschrijving van de afbeelding en houdt rekening met wat iemand mist aan informatie als hij/zij de afbeelding niet kan zien. 

Alt-teksten zijn belangrijk omdat ze helpen bij de toegankelijkheid van je website. Mensen met visuele beperkingen kunnen de website beter gebruiken en zoekmachines kunnen de inhoud van de afbeelding beter begrijpen en doorgeven aan zoekopdrachten. Kortom, alt-teksten zijn goed voor zowel mensen als zoekmachines!

Tip:
Zorg ervoor dat je minimaal 2 á 3 woorden gebruikt, maar let op: hou het bij ca. 125 tekens. 

Bouw relevante links

Maak gebruik van linkbuilding om je website hoger te laten scoren in Google zoekresultaten. Linkbuilding betekent simpel gezegd dat andere websites naar jouw website verwijzen, wat de autoriteit en betrouwbaarheid van je website verhoogt. Dit werkt wel alleen als de pagina’s en websites die doorverwijzen naar jouw website ook daadwerkelijk relevante informatie verschaffen. Je website wordt dan op hogere waarde geschat door zoekmachines, waardoor de zoekresultaten verbeteren en de zichtbaarheid op internet toeneemt.

Enkele tips voor linkbuilding:

1. Gastbloggen voor andere websites

Met gastbloggen schrijf je een blog die je niet op je eigen website plaatst maar op die van een ander. In die blog kun je dan een backlink plaatsen die verwijst naar een pagina op jouw website.

2. Interne links

Versterk de verbindingen binnen je website met interne links. Dit betekent dat je vanaf één pagina op je site verwijst naar andere pagina's binnen je website. Bijvoorbeeld door vanaf de homepage naar een productcategorie te linken. Het gevolg is een web aan interne links waardoor zoekmachines beter kunnen bepalen welke pagina's belangrijk zijn en welke minder relevant zijn voor bezoekers.

3. Backlinks

Vraag om een backlink van leveranciers, sponsoren, collage ondernemers, bedrijven, belangenbehartigers en distributeurs.

Wees niet bang om te experimenteren... 

Door deze tips te volgen, verbeter je de waarde die Google hecht aan jouw website en verbeter je zo de vindbaarheid van jouw merk voor potentiële klanten. Wees niet bang om te experimenteren en nieuwe technieken uit te proberen, want de online vindbaarheid van je website is een continue proces van verbetering en optimalisatie. Hulp nodig? Neem gerust contact op, dan helpt ons online marketing team je graag verder.

Aniek

Meer weten?

Bel of mail Aniek!

Aniek Haenen
Online marketeer | content marketeer
024 - 361 68 84
aniekhaenen@gloedcommunicatie.nl