Mag Inspiration Day: magazines, meer dan tijdschriften alleen

18-03-2020

Een verfrissend shot creativiteit: dat zagen onze creatieve vormgevers Wendy en Nancy wel zitten. Daarom bezochten ze samen op 6 maart de Mag Inspiration Day in Amsterdam; een inspirerende dag vol topsprekers en creatieve ideeën voor mediamakers. Wendy deelt haar nieuwe inzichten én bevestigingen.

Relevant blijven

De Mag Inspiration Day ging van start met een aantal plenaire sessies, onder andere van Juan Señor, media-adviseur bij Innovation Media Consulting Group. Señor daagt (media)bedrijven uit zichzelf opnieuw uit te vinden en daarmee relevant te blijven in een medialandschap dat razendsnel ontwikkelt. Ook is hij ervan overtuigd dat fake news de journalistiek gaat redden. Daarmee bedoelt hij: mensen willen uiteindelijk wel gaan betalen voor betrouwbare content. Dit is mogelijk door een club te creëren waar mensen bij willen horen en waarvan ze weten dat ze bij deze club betrouwbare content te lezen krijgen.

Elkaar versterken

Spreker Helene van Santen, hoofdredacteur Kek Mama, nam het publiek mee in haar focus op crossmediale groei, waarmee ze het bereik van de website in een jaar tijd explosief heeft laten groeien. Wendy: ‘Wat je bij deze én de andere sessies hoort, is dat print en online goed naast elkaar kunnen bestaan en elkaar zelfs versterken.’

Dynamiet

Daarna luisterden ze aandachtig naar Jeremy Leslie, oprichter van MagCulture, die een inspirerende variëteit aan magazines liet zien. Wendy schrijft mee: ‘The word magazine means storage space for dynamite. A magazine is full of surprises and can explode. It can go off at any time’. Een mooie uitspraak om in het achterhoofd te houden tijdens het ontwerpen van de magazines van onze klanten! Ook ELLE UK hoofdredacteur Farrah Storr, en gal-dem hoofdredacteur Charlie Brinkhurst passeerden de revue. De middag werd afgesloten door een hilarische presentatie van NRC-columnist Japke-d. Bouma. Zij werd onder andere bekend van haar boeken over kantoorclichés en -taal.

Frisse blik

Wendy: ‘Als vormgever bij Gloed hebben wij een ‘gespleten persoonlijkheid’. We duiken in de wereld van onze klanten, maar blijven er bewust met één been buiten staan zodat we met een frisse blik kunnen kijken naar hoe we een blad het beste kunnen vormgeven. Ons bezoek aan de Mag Inspiration Day was uiteindelijk vooral een bevestiging dat we als vormgevers op de goede weg zitten.’