Lift mee op het succes van de podcast!

Hanna Hanna van Loon 12-06-2024

Nieuws, politiek, sport, technologie, psychologie – je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een aflevering over gemaakt. Lees in dit blog waar de podcast zijn succes aan dankt en hoe dit middel ook voor jouw organisatie een uitkomst kan zijn.

De kracht van podcasts voor organisaties

Voor veel organisaties is de podcast een perfect middel. Je krijgt de kans om in de koptelefoon van je doelgroep te kruipen. Er is geen communicatiemiddel waarmee je zo makkelijk contact maakt. Met podcasts doe je een handreiking naar je doelgroep. Je biedt de informatie die zij zoeken, zittend in hun huiskamer op de luie stoel, in de trein, aan de wandel of op de fiets. Het belangrijkste: zij bepalen hoe, waar en wanneer.

Waarom zijn podcasts zo populair? De feiten liegen niet:

Je ziet dat podcasts een breed publiek bereiken, en hun populariteit blijft groeien. De tijdloosheid van podcasts zorgt ervoor dat je content langdurig relevant blijft.

  • 48% van de Nederlanders (+/- 7 miljoen) luistert naar podcasts. Waarvan: 65% hoogopgeleid, 76% tussen de 18 en 35 jaar en 72% is ouder van kinderen tussen de 12 en 18.
  • Van hen luistert 59% ook naar afleveringen die ouder zijn dan 6 maanden – podcasts zijn tijdloos!
  • Podcasts luisteren is vooral een middel ter ontspanning. Zakelijke podcasts, om kennis op te doen en trends te volgen, zijn ook populair.
  • 60% staat open voor het proberen van nieuwe podcasts.

Je eigen podcast

Duidelijk dus: podcasts doen het goed. Maar hoe begin je eraan? Het goede nieuws is: je kunt álles omvormen tot een podcast, afhankelijk van je communicatiedoel. Drie laagdrempelige ideeën die goed werken:

  • Kennis delen: beantwoord veelgestelde vragen van de doelgroep, geef een mini-college of workshop. Maak het kort en neem het op.
  • Nieuwe medewerkers werven: proef de sfeer in interviews met aanstaande collega's. Maak een serie met casussen die belangrijk zijn op de werkvloer en laat elke week twee (of drie) andere medewerkers daarover in gesprek gaan.
  • Multi-inzetbare content: zet je content in voor meerdere doelen. Neem een diepte-interview op en maak er een podcast van. Plaats webinars als podcast online. Zo maak je van content die je toch al produceert makkelijk een podcast.

Maar voordat je aan de slag gaat, bepaal je eerst:

  1. Wat is het doel van de podcast?
  2. Wie wil je dat er naar je podcast luistert?
  3. Kies je hoofdonderwerp: waar wil je over vertellen?
  4. Creëer een format, denk aan: frequentie, opbouw en wat onderscheidt jouw podcast van anderen in de markt?
  5. Denk na over opnemen, bewerken, hosten en publiceren. Schakel hulp in van mensen die ervaring hebben met podcasts. Welke apparatuur en software past bij jouw podcastdoel?
  6. Promoot je podcast: laat het terugkomen in je communicatiestrategie.
  7. Analyseer en verbeter! Zodra je van start bent gegaan, blijf evalueren.

Je podcast online

Je podcast is klaar. Maar hoe zet je 'm nu op al die platformen; waar begin je?
De makkelijkste eerste stap: via ‘Spotify for Podcasters’ maak je een account aan. Met dit platform komt je podcast automatisch op Spotify.
Wil je je podcast ook op andere platforms plaatsen? Dit doe je met een 'RSS-feed’ (Really Simple Syndication). Door deze feed wordt je podcast automatisch op andere platforms geüpload. Dit doe je met de URL van je RSS-feed. Deze vind je in je account op Spotify for Podcasters. Hier vind je ook meer detailleerde instructies.
Hoe dan verder? Je maakt ook een account op het andere platform naar keuze en plakt hier de URL. En klaar is Kees!

Nog even over de communicatiestrategie: zo vindt jouw doelgroep jouw podcast

Staat je podcast eenmaal online, dan moet ie ook wel gevonden worden! Een aantal tips:

  • Breng in kaart wie je doelgroep is: interesses, online voorkeuren, welke andere podcasts beluisteren zij? Pas hier je inhoud en je contentstrategie op aan. Zorg ervoor dat de inhoud van je podcast relevant en waardevol is voor je doelgroep.
  • Zorg dat je goed vindbaar bent: gebruik relevante zoekwoorden in de titel en omschrijvingen van je podcast. Voeg ook shownotes toe. Dit zijn de bijschriften van je afleveringen, met aanvullende informatie, links en bronnen die in de aflevering worden besproken.
  • Promoot je podcast: via social-mediakanalen, je nieuwsbrief, website en overweeg betaalde advertenties op social media en/of Google.
  • Interactie met je luisteraars: bouw een community om jouw podcast. Dit kan door social-mediakanalen in te richten maar óók door luisteraars aan te moedigen mee te denken, vragen te stellen en onderwerpen aan te dragen. Veel podcasts hebben een automatische enquêtefunctie, gebruik deze!

Met deze stappen en tips zet jij je eigen podcast op. Een podcast is een krachtig middel dat misschien ook wel thuishoort in jouw middelenmix. Hulp nodig? Kom gerust langs voor een kop koffie.

Hanna

Meer weten?

Bel of mail Hanna!

Hanna van Loon
Communicatieadviseur
024 - 381 68 98
hannavanloon@gloedcommunicatie.nl