Journaal in makkelijke taal: eindelijk nieuws voor iedereen?

Hanna Hanna van Loon 12-09-2024

De NOS zond voor het eerst het journaal in makkelijke taal uit. Speciaal voor de 2,5 miljoen Nederlanders die moeite hebben met de Nederlandse taal. Maar waarom is dit zo belangrijk? De start van het journaal in makkelijke taal is een stap richting inclusieve communicatie, eindelijk!

Tot nu toe ging de NOS ervan uit dat de kijker de Nederlandse taal beheerst. Onterecht. Veel mensen dreigen belangrijke informatie mis te lopen of zoeken via sociale media-kanalen naar laagdrempelig nieuws. Hier loert het gevaar van nepnieuws. De groei van AI-gegenereerde content maakt dit nog lastiger. De NOS komt met een oplossing voor iedereen die het échte nieuws tot zich wil nemen: het journaal in makkelijke taal. Dit journaal deelt minder nieuwsitems op een rustiger tempo, herhaalt belangrijke punten en ondersteunt de informatie met beelden, zodat het voor iedereen goed te volgen is.

Het journaal door de jaren heen

Sinds januari 1981 is er al een NOS Jeugdjournaal. In 1993 deed de gebarentolk z’n intrede. En sinds 2011 wordt er via NOS op 3 laagdrempelig nieuws gepubliceerd, voor mensen die het traditionele nieuws niet volgen en toch willen weten wat er speelt in de wereld. En nu wordt er dus ook rekening gehouden met de miljoenen Nederlanders die moeite hebben met de Nederlandse taal. Diepe buiging!

Kies je publiek

Dat de NOS nu een journaal maakt dat te begrijpen is voor verschillende doelgroepen juichen wij toe. Effectieve communicatie begint bij de behoefte van je doelgroep, en daar zit voor de NOS een uitdaging; de informatiebehoeften van mensen in Nederland verschillen ontzettend van elkaar. Dat maakt een journaal dat iedereen aanspreekt onmogelijk.

Onze collega Ed deelt zijn ervaring: “Het is lastig en misschien wel onbegonnen werk om een journaal voor 'iedereen' te maken. Wat voor de een makkelijk te volgen is, is voor een ander te simplistisch. Ik merk zelf bij het schrijven van een voor alle doelgroepen leesbare tekst, dat het zoeken van de balans nog het moeilijkste is.”

Spreek de taal van je doelgroep 

Bij Gloed geloven we in inclusieve communicatie. Dat betekent niet dat je iedereen op dezelfde manier bereikt, maar juist dat je inspeelt op de diversiteit binnen je doelgroep. Door verschillende boodschappen voor verschillende groepen te maken, krijgt iedereen de kans krijgt om de juiste informatie te begrijpen. Het NOS-journaal in makkelijke taal sluit hier perfect op aan. Het laat zien dat er steeds meer oog is voor de verschillen tussen mensen en dat er stappen worden gezet om iedereen toegang te geven tot betrouwbaar nieuws.  

En dat is precies waarom we bij Gloed diverse communicatiekanalen en -stijlen inzetten om iedereen te bereiken. Net als het NOS-journaal in makkelijke taal, willen we ervoor zorgen dat onze boodschap aankomt bij iedereen, ongeacht achtergrond of kennisniveau. Benieuwd hoe jij inclusiever kan communiceren? Neem contact met ons op! We helpen je graag om jouw boodschap toegankelijk te maken voor iedereen. 

Hanna

Meer weten?

Bel of mail Hanna!

Hanna van Loon
Communicatieadviseur
024 - 381 68 98
hannavanloon@gloedcommunicatie.nl