In 5 stappen naar datagedreven arbeidsmarktcommunicatie

Dominique Dominique van den Akker 26-06-2024

De arbeidsmarkt is competitief: de meest gewilde kandidaten worden overspoeld met vacatures. Hoe trek je ze nou tóch naar jouw team? Wij hebben het antwoord: met doelgroepgerichte arbeidsmarktcommunicatie op basis van datagedreven inzichten. In dit artikel delen we ons bewezen 5-stappenplan om je werkgeversmerk te versterken en wervingsresultaten te optimaliseren met behulp van data.

1. Startpunt bepalen met een arbeidsmarktanalyse en AMC-scan 

Voordat je jouw verhaal vertelt, moet je weten waar je staat. Een analyse van je huidige werken-bij website en een diepe duik in arbeidsmarktdata van Jobdigger geven je waardevolle inzichten. Ontdek knelpunten in je wervingsproces, beoordeel de wervingshaalbaarheid van verschillende functies, identificeer concurrenten en krijg zicht op de arbeidsmarktdata zoals salarissen.  

In deze stap richten we ons op:

  • arbeidsmarkttrends: de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. 
  • wervingshaalbaarheid: hoe makkelijk zijn vacatures te vullen per regio of functie.  
  • je huidige positie op de arbeidsmarkt: wie zijn je concurrenten en waar liggen de uitdagingen en kansen? 
  • scan van je huidige AMC (AMC-scan): Beoordeling van je huidige arbeidsmarktcommunicatie inspanningen, op het gebied van presentatie, positie en SEO. Wat is al goed? Welke activiteiten en middelen zijn er? Wat kunnen we (her)gebruiken en wat kan beter? 

Wil jij weten waar je staat?

Onze analyse van je huidige arbeidsmarktcommunicatie omvat een grondige evaluatie van je 'Werken bij'-website, social media-kanalen en concurrentie, waarbij we meer dan 50 punten controleren. Ontvang direct bruikbare inzichten om je wervingsproces te optimaliseren.

Vraag de AMC-scan aan

2. Doelgroepanalyse: de drijfveren van je doelgroepen ontrafelen 

Jobdigger geeft niet alleen vacature- en marktdata, maar ook inzicht in je doelgroep. Wat willen ze en waarom? Waar zoeken ze naar banen? Wij geven jou de antwoorden, zodat jij gericht kunt werven. Met behulp van data, zoals die van Jobdigger, creëren we een gedetailleerd profiel van je doelgroep: 

  • Drijfveren en motivaties: Wat beweegt jouw ideale kandidaat? En wat vinden ze belangrijk in een baan? (pullfactoren). 
  • Online gedrag: Op welke kanalen zijn ze actief en hoe zoeken ze naar een nieuwe baan? 
  • Reisbereidheid: hoever zijn ze bereid te reizen voor een (droom)baan? 
  • Gebruikte zoekwoorden: Ontdek de termen die ze gebruiken in hun vacaturezoektocht. 

Werksessies met medewerkers: data verrijken met menselijke verhalen

Data is goed, maar de menselijke kant is net zo belangrijk. We organiseren werksessies met je medewerkers om de data te toetsen en te verrijken met echte verhalen. Hiermee creëren we waardevolle authentieke content die jouw doelgroep écht aanspreekt.  

Het resultaat:  

  • een candidate journey volgens het see, think, do, care-model van Google.  
  • persona’s die potentiële medewerkers van jouw bedrijf perfect weerspiegelen. 
  • een zoekwoordanalyse met zoektermen die je doelgroep gebruikt. 

3. Werkgeversverhaal blootleggen: wat maakt jouw organisatie uniek? 

Nu we helder hebben wie je wilt bereiken en wat hen drijft, is het tijd om het verhaal van jouw organisatie te vertellen. Dat verhaal verzin je niet. Dat is er al. Het is wie je bent. Het is alleen de kunst om het verhaal ‘bloot te leggen’, scherp te maken en vervolgens verzilveren in de markt. Een merksessie helpt om dit verder vorm te geven.  

We kijken naar wat jouw organisatie echt uniek maakt, hoe huidige medewerkers de organisatie zien, hoe de organisatie gezien wil worden en wat de doelgroep belangrijk vindt. Een merksessie is essentieel om dit alles samen te brengen.  

Het resultaat: Een pakkend werkgeversverhaal dat talent aantrekt en behoudt en waarin huidige werknemers zich herkennen. Direct te gebruiken op je website, net zo handig! 

4. Employer brand strategie: een ijzersterk plan

Nu gaan we aan de slag om naar buiten te treden. Met de waardevolle inzichten uit de eerste drie fases ontwikkelen we een ijzersterke AMC-strategie, gericht op doelgroepbepaling per fase, pakkende boodschappen, passende kanalen, creatieve middelen en heldere KPI's.  

Funnel-benadering 

We streven naar een arbeidsmarktcommunicatiestrategie die de gehele 'funnel' bedient en potentiële kandidaten in elke fase van de candidate journey aanspreekt. 

Datagedreven employer brand campagne

5. Wervingscampagne: de juiste mensen aantrekken

We voeren gerichte campagnes op maat, van social media tot videocontent en vacatureteksten. En of het nu gaat om een campagne, een nieuwe 'werken-bij' website, een video, contentcreatie of vacatureteksten, of een combinatie van deze, onze creatieve uitwerking zorgt ervoor dat je: 

  • de juiste doelgroep bereikt: We richten ons op de kandidaten die jij zoekt.
  • de juiste boodschap overbrengt: We communiceren wat jouw organisatie uniek maakt. 
  • de juiste kanalen inzet: We benutten de kanalen waar de doelgroep zich bevindt. 
  • meetbare resultaten behaalt: We analyseren de data, A/B testen en optimaliseren waar nodig. 

Data: de sleutel tot succes 

Data is een krachtig instrument dat je kan helpen om je AMC-strategie naar een hoger niveau te tillen. Door data te gebruiken in je AMC-aanpak versterk je imago als aantrekkelijke werkgever en vind je sneller en efficiënter de beste kandidaten. 

Ook een datagedreven AMC-aanpak? 

Samen met jou realiseren we een ijzersterke arbeidsmarktcommunicatiestrategie die jouw werkgeversimago verbetert en jouw wervingsdoelen behaalt. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of laat ons een arbeidsmarktcommunicatie-scan uitvoeren, waarin we jouw werken-bij pagina(‘s) en vacatures aandachtig langslopen. Hiermee identificeren we de eerste knelpunten in je wervingsproces en kun jij direct aan de slag met de verbeterpunten. 

Dominique

Meer weten?

Bel of mail Dominique!

Dominique van den Akker
online marketeer | content marketeer
024 - 381 68 94
dominiquevandenakker@gloedcommunicatie.nl