Masterclass Impact In One Day

Dirk Dirk van Sambeeck Ashley Ashley Weller 01-11-2022

Onlangs zijn Ashley en Dirk naar de masterclass Impact in One Day in Rotterdam geweest. Deze dag, georganiseerd door het Impact Centre Erasmus, stond in het teken van impact maken als bedrijf: wat is impact, wanneer doe je het goed en waarom is het zo belangrijk?

Jaarverslagen

Gloedcommunicatie helpt organisaties om verantwoording af te leggen over hun positieve en negatieve impact. Bijvoorbeeld in het jaarverslag. De masterclass bood de perfecte kans om even helemaal in dit onderwerp te duiken. Ook was deze dag de vuurdoop voor onze nieuwe medewerker Ashley Weller, die ons vanaf deze week gaat helpen met het schrijven en redigeren van jaarverslagen.

Impact maken

Tijdens de masterclass hebben veel boeiende sprekers uit het bedrijfsleven verteld over de impact die hun bedrijf maakt. Veel organisaties gaan namelijk steeds meer de waarde zien van de effecten die zij hebben op de maatschappij, de economische-, milieu en sociale dimensie, zowel positief als negatief, bedoeld én onbedoeld.

Voorbeelden uit het bedrijfsleven

Zo heeft familiebedrijf Versteegen de ambitie om historisch klimaatneutraal te worden en ketentransparant te zijn. Versteegen heeft hiervoor bijvoorbeeld al een QR-code op hun producten gezet waarop consumenten kunnen terugzien welke boer voor het product heeft gezorgd. Zo kun je nootmuskaatpoeder bijvoorbeeld terug traceren naar de oorspronkelijke nootmuskaat boer of boerin.

Een ander mooi voorbeeld is Zeeman. Zij verkopen sinds 2021 in een aantal van hun filialen niet alleen nieuwe, maar ook tweedehands kleding. Dit doen zij in samenwerking met Het Goed, met het doel om klanten bewust te maken van het feit dat oude kleding apart ingezameld moet worden en niet bij het restafval hoort.

Het laatste voorbeeld van de dag kwam van de stichting Made Blue Foundation. Zij helpen bedrijven in Nederland om water te besparen via bijvoorbeeld waterbesparende kranen en schoonmaakmachines. Met de opbrengsten van deze waterbesparing helpen zij ontwikkelingslanden aan toegang tot schoon water, zoals door het laten aanleggen van lokale waternetten.

Theorieën en modellen uit onderzoek

Ook hebben onderzoekers vanuit het Impact Centre Erasmus het Theory of Change model uitgelegd en alle aanwezigen bewust gemaakt van het business model dat op hun bedrijf van toepassing is: Wil jouw bedrijf geld verdienen, maar niet ten koste van alles (midden boven)? In dit geval worden er al meer rekening gehouden met ESG-criteria (environmental, social and governance) maar heeft de organisatie nog steeds een financiële oriëntatie. Of is geld voor jouw bedrijf een middel om impact te creëren (model linksonder)? In dit geval zijn ESG en geld ondersteunend aan elkaar om impact te creëren.

Uit alle praktijkervaringen en onderzoeken blijkt dat bij het verbeteren van de impact van een bedrijf één strategie van hoogst belang is: maak het integraal. Laat het niet bij een aparte duurzaamheidsafdeling, maar zorg dat het hele bestuur meegaat. Integreer het in het businessmodel, neem al je medewerkers mee en laat ook hún zien en ervaren wat maatschappelijk ondernemen is. Zo weet je zeker dat ook de salespersoon van de afdeling verkoop hetzelfde verhaal uitdraagt als de duurzaamheidsmanager en kan deze ook transparant zijn over de prijs die aan de nootmuskaatboer is betaald.

Bron: Impact Centre Erasmus

Nieuwe wetgeving

De positieve en negatieve impact van een bedrijf in kaart brengen wordt steeds belangrijker in een wereld waar behoefte is aan meer zorg voor mens, milieu en samenleving. Vanaf 2024 wordt het daarom vanuit de overheid voor steeds meer bedrijven verplicht te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Een uitdaging voor veel bedrijven, een kans voor anderen, maar voor Gloedcommunicatie vanzelfsprekend.

DV 1891 Klein

Meer weten?

Bel of mail Dirk!

Dirk van Sambeeck
Reporting specialist
06 - 51 37 99 02
dirkvansambeeck@gloedcommunicatie.nl

DV 7952

Meer weten?

Bel of mail Ashley!

Ashley Weller
contentmanager | redacteur | projectmanager
024 - 3816 876
ashleyweller@gloedcommunicatie.nl