Van doelen naar gebeurtenissen
In Goolge Universal Analytics stelde je een doel bijvoorbeeld in door het toevoegen van een bestemmingspagina. Het instellen van doelen is nu niet meer mogelijk op die oude manier; je stelt deze nu in als ‘gebeurtenissen’. Belangrijke gebeurtenissen stel je vervolgens weer in als conversie, zodat je precies in de gaten kunt houden welke relevante doelen voor jouw organisatie behaald worden. In GA4 staan alvast standaard gebeurtenissen klaar, zoals in de afbeelding hieronder te zien is.
Het is nog steeds mogelijk om gebruik te maken van Google Tag Manager. Sterker nog: in GA4 gebruik je Tag Manager nog intensiever dan voorheen. Tag Manager gebruik je om gebeurtenissen te volgen op jouw website. Wanneer iemand op een pagina met ingestelde triggers komt, dan wordt er een trigger geactiveerd en weggeschreven als gebeurtenis. Erg functioneel, maar het kost wel tijd om dit in te stellen.
De Analysehub
GA4 is er sterk op gericht om jou als gebruiker vooraf al inzichten te geven in je doelgroep. Ook in de Analysehub staan standaard analyses voor je klaar als een zogenaamde ‘template-galerij’. Na enkele klikken en het invullen van gegevens, staat er al een analyse voor je klaar met onderwerpen als:
- Verkenning
- Trechteranalyse
- Hoe doet jouw doelgroep het door de website heen?
- Wanneer haken jouw bezoekers af?
- Vanaf welke pagina’s gaan ze weer verder?
- Hoe ziet die trechter eruit?
Deze rapporten waren voorheen alleen beschikbaar voor betaalde gebruikers, maar nu ook voor de gratis versie.
Overstappen op GA4 en behoud historische data
GA4 is veel meer ingericht op de contactmomenten met de websitebezoeker en de gebeurtenissen op jouw website, zoals de acties en conversies. Daarom is het nu minder belangrijk hoe vaak iemand op een pagina komt. Ook de bouncerate wordt niet meer standaard getoond. Bij GA4 gaat het veel meer om de kwaliteit van de gebruiker en het sneller krijgen van inzicht in jouw doelgroep. Wel raden we je aan om je oude UA-property nog even te behouden. De resultaten die jouw website tot nu toe heeft opgehaald, gaan namelijk niet mee van het oude naar het nieuwe Analytics. Weet wel dat GA4 vanaf 1 juli 2023 de oude versie gaat vervangen en het daarom belangrijk is om deze versie alvast in te stellen. Google biedt nu geen updates meer aan voor Google Universal Analytics en na 2023 zal deze data verwijderd worden.
Een stap vooruit
Of GA4 héél erg anders is dan de vorige versie? In principe komt de data die je in je oude Analytics had, ook wel weer terug in de nieuwe versie. Alleen staat het nu net iets anders, het is anders geordend, net iets meer bij elkaar gevoegd, er zijn meer overzichten en tabellen en meer instellingen die vooraf voor jou zijn ingesteld. GA4 is absoluut een stap vooruit met het oog op de toekomst. Met GA4 ben je klaar voor de nieuwste ontwikkelingen.