Als er één vakgebied is dat de gevolgen ervaart van AI – en dan met vooral LLM’s zoals ChatGPT, dan is dat wel communicatie! Op 14 juni zaten Hanna en Ashley dan ook vooraan bij het evenement van @CommunicatiekringNijmegen “AI en communicatie”.
De filosoof en de ondernemer
Tijdens deze middag spraken Anco Peeters, Docent Artificiële intelligentie Radboud Universiteit, en Sjoerd de Kreij, eigenaar van de AI-content Tool Typetone. Het gesprek tussen een sceptische filosoof en een ondernemende data analist weerspiegelde exact wat er op dit moment in de maatschappij gebeurt.
Status quo bevestigend
Het is duidelijk hoe Language Learning Models als ChatGPT werken: ze zijn woordvoorspellers op basis van kansberekening, getraind met internetdata. Het snapt niks van de woorden die het achter elkaar zet. Het heeft dus geen enkel begrip van wat je als input geeft. Hieruit ontstaat meteen een ethisch bezwaar: de data die door de tool is verwerkt, is status-quo bevestigend. Stel je vraagt de ChatGPT een verhaal te vertellen over een chirurg en een verpleegkundige, dan is de chirurg hoogstwaarschijnlijk een man en de verpleegkundige een vrouw. Het grootste gedeelte van de informatie waarmee ChatGPT getraind is stelt chirurgen blijkbaar als mannen en verpleegkundigen als vrouwen. De tool papegaait dus na wat we het als data voeren; kwalitatieve, vernieuwende output is schaars.
Tools voor kwantitatief bulkwerk
Daarom beargumenteren zowel de filosoof als de ondernemer om AI te gebruiken als tools voor kwantitatief bulkwerk. Geef het werk dat jou veel tijd kost, zoals het schrijven van verschillende content voor verschillende doelgroepen. AI is goed in het automatiseren van processen, die je werk sneller en makkelijker te maken. Een beetje zoals een alwetende stagiair. Zo bespaar je úren werk en hou je meer tijd over voor creativiteit en het bedenken en uitvoeren van strategieën binnen jouw bedrijf.
Waar begin je?
Hoe ga je in jouw bedrijf om met al deze razendsnelle ontwikkelingen? Waar begin je? Hoe integreer je dit in de dagelijkse praktijk? Volgens filosoof Shannon Vallor is het in de eerste plaats belangrijk om de mens centraal te zetten en niet de technologie. Vraag jezelf dus steeds af: hoe kan de technologie mij als werknemer van dienst zijn?
- Een goed startpunt is: begin klein. Experimenteer met eenvoudige vragen die je normaal gesproken bijvoorbeeld aan Google vraagt, of laat het zelfgeschreven tekst aanpassen aan een bepaald taalniveau.
- De volgende stap is het kiezen van een specifieke toepassing voor jouw bedrijf of afdeling, zoals het schrijven van content voor specifieke doelgroepen.
- Schrijf vervolgens een korte business case om alle collega’s op dezelfde manier met AI te laten werken. Dit kan al in een paar zinnen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de tool, hoe je wilt omgaan met informatie van klanten, persoonlijke informatie van werknemers zelf en bedrijfsgeheimen binnen het bedrijf.
- De laatste stap voor integratie van AI in jouw bedrijf is een tool te kiezen die past bij jouw bedrijf en jouw specifieke toepassing. Want denk eraan, alles wat je in ChatGPT zet is toegankelijk voor de ontwikkelaars in Amerika die deze data gebruiken voor het verbeteren van de tool. En hoewel er op dit moment wordt gewerkt aan de AI Act, de eerste AI-Wet ter wereld, het is er nog niet. In Europa zijn er gelukkig wel al steeds meer tools waarbij je data privé blijft, zoals de tool Typetone van Sjoerd de Kreij.
Eén ding is duidelijk: start nu als je dat nog niet gedaan hebt. Onderzoek hoe AI jou kan helpen. Want AI is al niet meer weg te denken uit onze wereld.