3 tips om jouw website te optimaliseren voor 2021

Carine Carine Payens 13-01-2021

Onlangs presenteerde Google Search updates die onze zoekresultaten dit jaar aanzienlijk gaan verbeteren. Daarom is het belangrijk dat ook jouw website hier zo goed mogelijk op ingericht is. Gloed geeft je 3 tips over hoe jij jouw website het beste op deze ontwikkelingen inricht.

Een voorbeeld van een specifieke vraag die door middel van Googles nieuwe technologie gelijk beantwoord kan worden.

Een voorbeeld van een specifieke vraag die door middel van Googles nieuwe technologie gelijk beantwoord kan worden.

Tip 1: Beantwoord mogelijke vragen

Alinea’s in webteksten worden vanaf nu apart geïndexeerd. Door niet meer alleen hele pagina’s te ranken, maar ook passages in webpagina’s, krijgt Google veel gerichtere zoekresultaten bovenaan. “Sommige zinnen die je vraag beantwoorden staan ver weggestopt in een webpagina. Door onze nieuwe modellen kunnen we nu de relevantie van verschillende alinea’s begrijpen in plaats van de hele pagina en zo erg specifieke zoekresultaten opsporen”, vertelt Cathy Edwards, directeur Image Search bij Google.

Dit betekent dat het verstandig is om te bedenken wat voor vragen jouw bezoekers kunnen hebben en deze vragen vervolgens concreet op jouw pagina’s te beantwoorden. Ook betekent dit dat je niet bang hoeft te zijn dat deze vragen niet gevonden gaan worden als het helemaal onderaan een lange webtekst staat. Google wil dat zelfs antwoorden op fora (die vaak ellenlang zijn) bovenaan in de zoekresultaten gaan verschijnen.  

Tip 2: Maak (nog meer) gebruik van video

‘Stukjes’ YouTube-video zien we sporadisch voorbij komen in de zoekresultaten van Google. Hier wordt een video opgeknipt in delen en het gedeelte met het meest relevante antwoord wordt getoond. Dit gaan we steeds meer zien, omdat Googles nieuwe technologie ervoor zorgt dat spraak in video’s geïndexeerd wordt. Hierdoor kan Google de video onderverdelen in verschillende onderwerpen en deze tonen in de zoekresultaten. Deze technologie gaat in de toekomst bij maar liefst 10% van alle zoekopdrachten gebruikt worden.

Voor iedereen die twijfelt om video in te zetten in hun strategie kan dit een extra stimulans zijn. Hierbij is het slim om veelgestelde vragen helder te bespreken en hier in je video duidelijk onderscheid in te maken.

Tip 3: Focus op de context

Gerichte zoekwoorden zijn vanaf nu niet meer essentieel. Googles algoritme heeft bij de volgende update aan een beschrijving van een woord genoeg. Dus wanneer je intypt: ‘Fruit that looks like an orange pufferfish’, krijg je de kiwano-vrucht als uitkomst. Vooral lange zoekopdrachten gaan hier baat bij hebben en daar kun je je eigen teksten op afstemmen.

Het kan dus verstandig zijn om je artikelen uitvoerig te beschrijven; desnoods met metaforen, uitdrukkingen en synoniemen. Content met veel context gaat namelijk hoger verschijnen in Google. Van content = king, naar context = king!

Carine

Meer weten?

Bel of mail Carine!

Carine Payens
online marketeer | projectassistent
024 - 303 1505
carinepayens@gloedonline.nl